Saturday, October 10, 2020

Carta a los compañeros del INCAR

 

Dempués de 38 años nel Instituto Nacional del Carbón/ Instituto de Ciencia y Tecnología del Carbono, por fin me xubilo. Fueron munchos los cambios n´estos años, hasta´l nome del propiu centru. Nesti periodu de tiempu llegué a conocer a siete directores del centru, cinco presidentes de gobiernu d´España, dos reis, tres papes pero un solu presentaor de Saber y Ganar.

 
Escomencé a trabayar na Batería, a tres turnos. Ellí tuve 16 años nos que participé en más de 3.500 desfornamíentos, que xeneraron más de 16.000 tonelaes de coque y en cientos d´ensayos. Dempués 7 años nel Fornucu de Paré Móvil. Unos 1000 ensayos, amás de cientos de granulometríes y decenes d´ensayos de reactividá de coques hasta que pasé para la Unidá de Análisis, hai catorce años, onde fice miles d´análisis inmediatos y miles de microanálisis de CHNSO.

Esto son númberos, más o menos precisos, datos estadísticos, pero en toos estos años acompañáronme tamién histories, vides, universos… Mundos que diben desapaeciendo, dando pasu a otros en poco espaciu de tiempu y llugar. La Corredoria, que significa “camín de carros” (1) había talleres de carros y xarrés a tutiplén, como´l de Carlos cerque del Instituto, na carretera de Villaperi.

El Molín de La Frera, desafortunadamente desaparecíu, cuala finca, en parte, foi espropiada para costruyir l´INCAR, representaba, col so molín de represa, un auténticu ñiciu del medievu. A pocos metros una planta de coque siderúrxicu, La Batería, esponente de la era industrial, convivieron durante años. Estos universos, tan cercanos al edificiu principal del INCAR, parecíen ensin embargo mui alloñaos. Asína ye que dalgunos de los trabayadoes de la Batería, referíanse a ella como La Fábrica, la mayoría del centru d´investigación vivía d´espaldes a ella. Dientro el Edificio Principal, oficines y llaboratorios y fuera, como la ciudá estramuros, la coquería, que tinía les sos propies rareces y les sos propies normes, aparte del trabayu continuáu a tres turnos, domingos y festivos incluyios. Esta ciudá estramuros golía a naftalina y a gases de destilación de carbón. Yera un golor tan trescaladizu qu´enllenaba la ropa y la piel y la visita de los empleaos de La Bateria al Edificiu resultaba, recuerdo, un daqué violenta. Histories increyíbles y anécdotes un tanto particulares, que necesitaríen otru capítulu aparte y que solo los que vivimos esa época de la coquería, recordamos con cierta señardá.

 

Grupu C de Bateria en 1986


La mayoría de los sos trabayaores, precedíen d´esa Asturies rural, d´esi medíevu tardíu. Equí los nomes de pila yeran sustituidos, en su mayoría por nomatos. El Pichón, El Xarreru, El Chipu, Polvorín, Pichi, Truchu, Jamaro, El Macho, Puntona, Camporrín, Coronu, Sixtón, Yerbines, El Berriacu, El Moli, Manín, Vagancies, El Calvu, Terry, El Flacu, El Cura … a otros los nomaben pol so llugar de orixen o procedencia. Mieres, Biedes, Sama, Vilortera, Luis El Puente,… Completaben esta plantilla Varín, Telvo, Megido, Herminio, Félix, Aurelio, Tonín, José Manuel, Falo, Pedrín, Manolín, Luismi, Cordera, Rodri, Paulo, Dolfo, Castañón, Fonsín y Miguelín. Y sí, hasta el propiu xefe de la unidá, Ramón Álvarez, tinía el so propiu nomatu: Molaza.

En Batería tocóme pasar calores, xelaes, tormentes, nevaes, eclipses de sol y de lluna; ver pasar cometes, estrelles fugaces y el xirar costante de les estaciones. Prestábame subir a la torre de precalentáu, para ver el mundu dende riba. Agora solo queda´l recuerdu, d´esi mundu que s´estinguió y con él un sieglu, el XX y un mileniu de la era cristiana.

La nueva era, la dixital, a la que la mayoría d´eses persones (les que sobrevivieron) les que cambiaron el llabiegu pola fábrica, que pasaren d´esi medievu a la era industrial, ya nun consiguieron enganchase.

 

Unidá d´Análisis en 2006

Veinti años nun ye nada, cantaba Gardel. Cierto. Poco más de veinti años pasaren dende que zarró la Batería y eso que nos parez dalgo ayeno y distante, la xubilación, llegó. Estos caberos años, nel Llaboratoriu de Análisis, puedo dicir que fueron los meyores. Coles prestoses paréntesis pal café, cola parolada ensín llendes. “Ente tanto´l tiempu corría, el so llatíu silenciosu mide cada vez más precipitao la vida, nun podemos aparar nin un momentu, nin siquier pa una mirada p´hacia atrás.¡Apárate!¡Apárate! quisiéremos gritar, pero comprendemos que ye inútil. Too fuxe, los homes, les estaciones, les nubes; y de nada val garrase a les piedres, resistir no alto d´un escollu; los deos cansaos ábrense, los brazos afloxen inertes, arrástranos de nueves el ríu, que parez sele pero qu´enxamás s´apara”(2).

Dalgunos de los compañeros/es de café en 2014        
 

Y esto ye la vida, como dicía Chéjov, nun hai otra. Aunque pienses qu´escomiences una nueva vida, cola xubilación, la rutina de xuro que va absorbete y los problemes de la vida cotidiana impedir ver el mundu dende riba.

Equí dexo los meyores años de la mio vida. Dalgún qu´otru amigu/a y una montonera de recuerdos. Y sí, hai vida más p´allá del Instituto. Túvela siempre y de seguro que más intensa y apasionada.

Salú y un fuerte abrazu pa toos.

Lluis Antón González Fernández

13 de xunu de 2020.



(1) Xosé Lluis Garcia Arias “Toponimia Asturiana. El porqué de los nombres de los nuestros pueblos”.

(2) Dino Buzzati “El desierto de los tártaros”


Labels:

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Prestaronme muncho estes lletres, salu y a disfrutar.

Xuancarlos (el tamboriteru)

Os: Lluismi me pasó esti enllace

11:46 AM  
Blogger Antón said...

Un saludu Xuán Carlos, tú tamién formes parte d´esa hestoria de Batería. Anécdotes que necesitarien un trabayu más ampliu.

7:22 AM  
Blogger Antón said...

Otros protagonistes, temporales de La Bateria, fueron El Tamborileru, Jonás, Noé, Pimpinela, El Fiu´l Moli, Maconcín, El Bolas, Miguelín, Jorge, Chusín...

3:40 AM  

Post a Comment

<< Home